Webáruházak és fogyasztóvédelem | Honlapmanufaktúra
  • Kezdjen hozzá

    Válassza ki, mit tudjon weboldala

  • Webáruházak és fogyasztóvédelem

    Az internetes webáruházak térnyerése nem meglepő, hiszen számos előnnyel rendelkezik a hagyományos üzletekkel szemben. Ki ne szeretné otthonról, pár kattintással elintézni egy új ruhanemű vagy mobiltelefon beszerzését. Az országhatárok áthidalásával rengeteg termékhez jutunk el anélkül, hogy kitennénk lábunkat a küszöbön. Természetesen a számos előny mellett megjelennek a webáruházak hátrányai is. Nincs lehetőségünk felpróbálni az adott ruhaneműt vagy kipróbálni a kinézett mobiltelefont stb. Előfordulhat az is, hogy véletlenül másik vagy hibás terméket kapunk. Sok vásárló azonban nincs tisztában jogaival, és azzal, mit tehet ilyen malőrök esetén.

    Bár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM, korábban Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság) előírja a webáruházak törvényes működéséhez szükséges fogyasztóvédelmi és adatvédelmi dokumentumok meglétét, sok webshop elfelejti tájékoztatni vásárlóit lehetőségeikről.

    Az NFM annak érdekében, hogy minden webáruház számára iránymutatást nyújtson, a fogyasztók számára pedig tájékoztatást adjon az online vásárlásról, jogaikról és lehetőségeikről, létrehozott egy minta webáruházat. Ezen belül bárki megtekintheti, hogy egyes termékkategóriákra milyen szabályok vonatkoznak, valamint egyéb hasznos információkról (sütik kezelése, ÁSZF, panaszkezelés stb.) olvashat.

    Tájékoztatási kötelezettség

    A webáruházak üzemeltetői kötelesek vásárlóikat tájékoztatni bizonyos információkról. A fogyasztók és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet, valamint az Ektv. számos tájékoztatási kötelezettséget ír elő a webáruházak számára.

    Fontos momentum a szerződéskötés. A megrendelés elküldését megelőzően a webáruház üzemeltetője köteles tájékoztatni fogyasztóit:

    • a technikai lépésekről (vásárlás folyamatáról),
    • a szerződés írásba foglalásáról,
    • a szerződéskötés lehetséges nyelveiről (ennek hiányában utalni kell arra, hogy a szerződés nyelve magyar),
    • magatartási kódexről, amennyiben van.

    Ha a fogyasztónak a szerződés megkötésével fizetési kötelezettsége keletkezik, akkor közvetlenül a szerződési nyilatkozat megtétele előtt világosan, jól látható módon tájékoztatni kell a Kormányrendelet 11.§ (1) bekezdésében megfogalmazott információkra.

    Az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)

    Tekintettel arra, hogy a webáruház által forgalmazott termékektől számos, kötelezően nyújtandó információ független, az ÁSZF megoldást ad a vállalkozások számára, hogy tájékoztatási kötelezettségei nagy részét a fogyasztó felé teljesítse. Az ÁSZF-ről és tartalmi elemeiről részletesebben már itt írtunk.

    Garancia

    Fontos a termékeket jellegüknél fogva megkülönböztetni, hiszen különböző kategóriákra más és más szabályok vonatkoznak. Vannak például jótállás köteles termékek, amik – bizonyos termékkörök esetében – 10.000 Ft feletti eladási árral rendelkeznek. Jogszabály alapján ezekre az árucikkekre egy éves kötelező jótállás (garancia) vonatkozik, ami a vevő szemszögéből lényeges. Ennek értelmében a vásárlástól számított 12 hónap alatt az eladót terheli a bizonyítási jog, – amennyiben a termék meghibásodik – hogy a meghibásodás oka a vásárlás után keletkezett.

    Amennyiben a termék ára nem haladja meg a 10.000 Ft-ot, az eladót nem terheli kötelező jótállás, de a kellékszavatossági jogaival élhet a fogyasztó. A gyártó vagy forgalmazó önkéntes jótállást vállalhat.

    Elállási jog

    Abban az esetben, ha online vásárol a fogyasztó, jogszabály szerint egyoldalúan visszaléphet a termék kézbesítését követő 14 naptári napon belül. A termék visszaküldése esetén az eladótól a kifizetett összeg visszafizetését követelheti, kompenzálva azt a tényt, hogy a vásárlónak nem volt lehetősége az áru személyes megvizsgálására, kipróbálására.

    A higiéniai kategóriába tartozó termékek esetében csak akkor élhet a vásárló az elállási jogával, ha a terméket védő zárt csomagolást nem bontotta még fel. Az eladó köteles a vásárlás előtt felhívni a vevő figyelmét, hogy indoklás nélküli elállási joggal nem rendelkezik.

    A minőségét rövid ideig megőrző termékek, a színházjegyek és az egyéb termékek kategóriába tartozó árucikkek vásárlásakor szintén nem rendelkezik a fogyasztó indoklás nélküli leállási joggal, amiről a webáruház köteles tájékoztatást nyújtani.

    Itt bővebben tájékozódhat a webáruházat üzemeltetőkre vonatkozó jogszabályokról, előírásokról.

    Szeretne olyan webshopot, amely megfelel a jogszabályoknak? Készíttesse el velünk webáruházát!